Al Coro (Erezée)

Erezée

AL CORO (Commune EREZEE)AL CORO (Commune EREZEE)AL CORO (Commune EREZEE)AL CORO (Commune EREZEE)

Beschrijving

Startpunt: Fanzel - vertrekbord voor de wandeling naast de oude school (rue de l'Aisne) Deze wandeling bestaat voor 90% uit geasfalteerde wegen maar het autoverkeer is erg laag.

FANZEL: Twee gebouwen zijn bijzonder opmerkelijk: de boerderij-kasteel (op de weg naar Erezée) met een vroeg 18e-eeuwse woning en de achterste vierkante toren uit 1711 en de oude 18e-eeuwse molen (gerestaureerd) in zandsteenpuin en blauwe steen en die nog steeds behoudt wiel en bereik. Beiden zijn gelegen aan de rand van de Aisne. Laat de molenbrug achter u en ga in de richting van het kruispunt. Sla op het kruispunt rechtsaf richting Heyd (gemeente Durbuy). Aan de rechterkant, verborgen in een heg, een kleine kapel van Sainte-Thérèse (1925), een privékapel gebouwd op initiatief van de echtgenoten Nestor Englebert en Félicité Gilson als dank voor een wonderbaarlijke genezing. Gedurende de hele klim, prachtig uitzicht richting Mormont en Hoursinne. Richting de top gaat de weg verder tussen de bossen. Sla op het kruispunt rechtsaf en daal af richting Bois Gérard. Het landschap is betoverend: je kunt de 2 kanten van de Aisne-vallei zien, richting Roche-à-Frêne en Bomal aan de linkerkant, richting Fanzel en Eveux aan de rechterkant. Bij Bois Gérard, kruispunt: aan de rechterkant. Ga terug naar La Forge. Let op: sla kort voor de eerste huizen rechtsaf een klein stenen pad op dat wordt omzoomd door heggen en dat naar de weg La Forge-Fanzel leidt. LA FORGE is een site waarvan de naam verwijst naar de metallurgische activiteit die de regio bezielde van de 14e tot de 18e eeuw onder leiding van de families Brisbois, Harre en Groulart. Let op: net voor de sanitairwinkel slaat u rechtsaf een smal pad op dat over de Aisne gaat en steil omhoog gaat richting Mormont. Een metalen hellingbaan leidt je naar de top, eerst door een helder loofbos en dan langs een pad omzoomd door heggen. Bij de weg aangekomen slaat u linksaf richting dorp. MORMONT: Ga naar de kamer en vervolg de weg die langs de kamer en langs de huizen loopt. Steek het gazon over, passeer de chicane en ga de wei in. Loop langs het hek. Ga dan midden in het weiland rechtdoor. Prachtig uitzicht op de vallei van de Aisne en de kasteelhoeve van Aunais. Passeer een tweede chicane: prachtig panorama richting Bois Gérard, Fanzel en de bossen van Wéris. Vervolg je weg door het kreupelhout en neem na een paar meter een klein pad naar rechts op de heuvel die je naar de weg naar Fanzel leidt: ga linksaf. Onderaan de afdaling zie je een opmerkelijke boerderij (nr. 1) en rechts een kleine stenen kapel uit 1854, gewijd aan Sint-Lambertus, wiens polychrome beeld binnen is in een gotisch decor. Linksaf richting het centrum van het dorp.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop