Derieux (Manhay)

Manhay

DERIEUX (Commune de MANHAY)

Beschrijving

Rechtover de zagerij slaat u de “vieux chemin de la vaux” in, een asfaltroute die door de weiden kronkelt. Links, recht voor u uit ontdekt u het dorp Grandmenil. Eertijds werd het dorp in brand gestoken door de Saracenen. Later, veel later, kreeg het dorp het hard te verduren tijdens het offensief Von Rundstedt op het einde van de Tweede wereldoorlog. De aanwezigheid van een Duitse Panthertank langs de weg naar Erezée herinnert vandaag nog aan deze tragische gebeurtenis. U gaat de tweede weg rechts in (rue du Thier) om de GR te bereiken. U loopt dan naar boven tot aan het kruispunt (links ziet u een kruis onder een bestand van sparren). U loopt verder rechtdoor over een verharde weg die tussen een hoog dennenbos (rechts) en weideland (links) naar boven loopt. U kiest links de weg die langs de weiden loopt: mooi uitzicht op Grandmenil, Oster en Freyeneux. U loopt verder rechtdoor over een aardeweg die tussen de sparren kronkelt tot aan het kruispunt van Plantisse. U loopt steeds rechtdoor tot aan het beukenbos. Bij de Y-splitsing slaat u de weg rechts in. Dit gedeelte van de wandeling is gemeenschappelijk met wandeling n°22 (voor verdere commentaar lees vanaf “De weg verlaat het bos”tot de laatste lijn). Bij de N30 gaat u de weg rechts in en volgt u de rijweg over pakweg 400 meter. Mooie exemplaren van Ardense hoeven met twee of drie hoofdgebouwen uit het begin van de eeuw. U gaat links een asfaltroute in die in slechte staat is maar mooi afgezet is met lijsterbessenbomen en essen. U daalt af naar het bos. Bij de T-splitsing gaat u naar links: verharde weg afgezoomd met sparren. Bij het verlaten van het bos loopt u rechtdoor (talrijke vijvers aan uw linkerzijde). De weg is opnieuw met asfalt bedekt. U volgt hem tot aan het dorp. Aan beide kanten ziet u de aanplantingen van de boomkwekerij Cornet, en bij het afdalen merkt u aan uw linkerkant een haag van geschoren cipressen. U belandt in het dorp Vaux Chavanne. VAUX CHAVANNE : 1 bakker – hoogtepunt 444 m. Het dorp was tijdens de 13de, 14de en 15de eeuw een centrum voor metaalnijverheid. Het erts was afkomstig van de Lienne. Men fokte er eveneens schapen zodat er ook looierijen gevestigd waren. Het dorp telt talrijke typische Ardense hoeven opgetrokken in grijsachtig bruine breuksteen met vensteromlijstingen in blauwe leisteen (zie toeristische gids “Het land van Ourthe en Aisne”, p. 152-153) . Voorbij de molen (gedateerd uit 1680) dient u rechts terug naar boven te nemen (naar de stenen kapel gewijd aan het Heilig Hart van Jezus). Bij de Y-splitsing gaat u links in. Bij de top geniet u een schitterend uitzicht op het dorp en zijn omgeving. De weg is afgezet met brem en meidoorn. Links merkt u een stenen kruis met onleesbaar opschrift. Na enkele sleedoornhagen merkt u een tweede kruis omzoomd met een gesnoeide buxuspartij. Bij het kruispunt dient u over te steken om opnieuw uw vertrekpunt te bereiken.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay . Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop