Estinale (Erezée)

Erezée

IMG_18244_5IMG_18244_3ESTINALE (Commune EREZEE)ESTINALE (Commune EREZEE)ESTINALE (Commune EREZEE)ESTINALE (Commune EREZEE)ESTINALE (Commune EREZEE)ESTINALE (Commune EREZEE)ESTINALE (Commune EREZEE)ESTINALE (Commune EREZEE)ESTINALE (Commune EREZEE)ESTINALE (Commune EREZEE)

Beschrijving

Ga de trap af naast het vertrekbord voor de wandeling. Met uw rug naar de trap, linksaf en volg de hoofdweg tot aan de grote bocht na de apotheek. In de bocht rechtsaf richting Oster. Nadat u het sportcomplex Erezée bent gepasseerd, neemt u aan het einde van de straat de Y-splitsing rechts en direct na de Y-splitsing links om het kleine bos van loof- en naaldbomen in te gaan. Wanneer je bij de T- splitsing komt, komt u onder in een kleine vallei waar een stroom slingert, sla linksaf om naar Oster te gaan. Na twee of driehonderd meter loop je links langs hellende weilanden omzoomd door heggen. Na een laatste keer bovenaan het pad links te hebben genomen, aarzel dan niet om u om te draaien om de valleien te ontdekken vermengd met bossen en weilanden. OSTER: sla bij het eerste gebouw rechtsaf en blijf op dit pad parallel aan de toplijn. Het brengt je in de richting van Fanzel. In het begin is het uitzicht helder en leidt het naar de natuurlijke golvingen van dit prachtige landschap. Aangekomen in het bescheiden eikenbos, een beetje belemmerd door de moeilijkheid om in arme grond te leven, daal je voorzichtig af tussen de leistenen tot aan de eerste weiden van Fanzel. Een geasfalteerd stuk brengt je van de eerste boerderij naar de belangrijkere weg Estinale, tegenover de kasteelhoeve. FANZEL: vlakbij de kleine kapel in de beschutting van een huis, neemt u de weg naar rechts. Bij het laatste huis onder een kleine leistenen klif, weerstaat een kleine pot gewijd aan Onze Lieve Vrouw van Lourdes het verstrijken van de tijd. Je komt aan de "S" van de brug, waarna je linksaf slaat richting de Stockay boerderij. Zonder je zorgen te maken over andere paden, klim je langs weilanden en bos, naar de top van de heuvel waar in de verte het dorp Clerheid verschijnt. Op het kruispunt slaat u rechtsaf richting het gemengde bos van Baudrissart. Af en toe, aan de linkerkant, in een bosinkeping, wordt in de verte opnieuw het dorp Clerheid ingekaderd. Voor het dorp Estiné neemt u het steile en steenachtige pad naar rechts gedurende vijfhonderd meter. Dan het kleine pad naar links waarmee je afdaalt naar de « Brug der Zuchten » die de Estinale overspant. Steek de weg over om een ander landelijk pad te nemen dat je terugbrengt naar de helling « des Crétalles » en het startpunt.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop