Hé de Monine (Erezée)

Erezée

Beschrijving

Wandeling n° 03/16 – “Hé de Monine” – 8,4 km – Bewegwijzering: blauwe rechthoek op witte achtergrond Vertrekpunt: Kerk St. Lambertus Vertrek vanuit de kerk van Amonines (Rue du Home), volg de route de Beffe (we passeren niet voor het rusthuis, we laten het achter ons). Bovenaan het pad slaat u linksaf en loopt u de straat uit om op de hoofdweg te komen (Rue de Dochamps). Aangekomen op dit kruispunt, gaat u linksaf en neemt u voor de bocht de eerste straat rechts. Steek het bruggetje over en volg de asfaltweg die langs het voetbalveld loopt en die richting Hazeilles gaat. Lange klim tussen het hardhout van Damzelle. De weg slingert dan tussen weilanden. Bij de T Rechtsaf richting het oord Les Racailles, stenen weg. Bij de ingang van het bos, Y splitsing naar rechts. We betreden de Réserve naturelle du Bois du Pays. Dit natuurreservaat heeft een oppervlakte van 601 ha 8 a 48 ca. Het strekt zich uit over de vroegere gemeenten Amonines, Grandménil en Erezée, met hoogteschommelingen van 300 tot 500 meter. Het terrein is er ongelijk, vermits talrijke beken en rivieren er het reliëf hebben uitgetekend. Dit gebied maakt deel uit van de oude Ardennen, in vroegere tijden bedekt met een dicht, hoogopgaand woud van eiken en beuken. In de loop der eeuwen werd, voor de behoeften van de mens, het bos sterk uitgedund. Na hoogstammen volgden berken en grenen (voor de mijnbouw). De beschermde streek werd in 1864 teruggekocht door de familie Jadot. Sindsdien zijn menselijke interventies uitgesloten, wat de reconstructie van een analoog milieu met dat van vorige eeuwen mogelijk heeft gemaakt. Sinds 1969 is het domein een natuurreservaat. Het grondbezit Jadot werd verbrokkeld bij het overlijden van Emmanuel Jadot, senator en notaris te Marche-en-Famenne We beginnen een lange rechte lijn omzoomd aan de linkerkant met sparren, aan de rechterkant met hardhout naar het kruispunt van de Croix des Grandes Places. Uiterst links een sparrenbos in, gevolgd door een hardhouten bos. We komen een brandgang tegen. Zie rechts een loofbos omzoomd door een dubbele rij lariksen. We steken een 2e en dan een 3e brandgang over om bij een driewegkruising te komen. Sla linksaf een sparrenbos in. Aangekomen bij het jachthuis, zie je aan de linkerkant een prachtige natuurlijke vijver. Sla rechtsaf, ga recht naar beneden. T aan de linkerkant. Afdaling op een steil pad. Kruispunt aan de rechterkant. We gaan over de Sansinri, dan voorbij het Jadot-kruis. Voor de spoorlijn, neemt u een klein pad naar rechts, parallel aan de spoorlijn naar Amonines. Steek een beekje over en ga rechtdoor. Veel bronnen maken het pad op sommige plaatsen behoorlijk modderig. Ga rechtdoor langs het spoor. Het pad klimt, verbreedt zich en wijkt af van het spoor. Daarna versmalt het en wordt het omzoomd door veel bosbessen, heide en varens. Het pad verbreedt zich verder en loopt door gemengde bossen. Na langs het woonpark van Amonines (links lager gelegen) bij de T splitsing over het spoor en de brug over l’Aisne, komt u op de hoofdweg door het betonnen pad te volgen. Bovenaan het pad slaat u rechtsaf en volgt u de hoofdweg tot aan de kruising. Neem de eerste straat links (richting Beffe). Ga de straat op en neem de eerste straat rechts om het startpunt te bereiken (Kerk St-Lambertus).

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop