Herboufa (Erezée)

Erezée

20220227_142318

Beschrijving

Dit is een ideale wandeling om de verschillende soorten harsachtigen van de streek te ontdekken en te observeren: lorken, sparren, douglassparren en Franse grenen.( zie inleiding P. 17 en 18). Bij het verlaten van de home Philippin ziet u langs de weg die naar Croix Henquin leidt enkele mooie lorken. Eens de hoogte van 370 m bereikt (Croix Henquin) volgt u de asfaltweg. Bij de T-splitsing slaat u naar rechts af in de richting van Soy. Links merkt u een jong sparrenbos; rechts een gemengd bos afgezoomd met grote eiken. Eens voorbij het bos wacht u een prachtig uitzicht op Hazeilles en Erezée. De weg loopt verder tussen akkers en weiden. U laat de weg rechts die naar Blier leidt voor wat hij is, maar bewondert een kleine stenen kapel (19de-eeuws en opgedragen aan de heilige Rochus, de heilige Hubertus en de heilige Teresia), rechtover een fraaie hoeve in steen. De weg klimt verder tussen een bos van Franse grenen (links) en een sparrenbos (rechts). U volgt de weg naar rechts tussen de sparren. Mooi weids uitzicht op de bossen van Amonines, Hazeilles en Erezée. De weg loopt verder langs een akker. U kiest de verharde weg aan uw rechterkant (na de akker) die in het kleine douglassparrenbos verdwijnt. U volgt de weg die langs de helling loopt en geniet van een schitterend panorama dat uitkijkt op het Bois du pays en van een prachtig uitzicht op het kasteel van Blier. Aan uw linkerkant ziet u een aantal Franse grenen. U keert terug naar de weg. U slaat rechtsaf. U bereikt een kruispunt . Een gietijzeren kruis dat dagtekent uit 1565 staat rechtover een kapel in baksteen toegewijd aan O.L.Vr. van Lourdes. Bank en picknicktafel. U kiest nu de aardeweg op uw rechterzijde en u daalt af (rechtover het kampeerterrein van Blier) naar de rijweg tot aan een oude waterpomp. Rechts ziet u een mooie driehoekshoeve met een centraal gebouw in vakwerk en bepleisterde leem (vroeger n°12). Alleen het woongedeelte werd gerestaureerd (zie inleiding p. 22 en 23). U slaat links af om de route van Erezée-Amonines te bereiken. Daarna kiest u rechts de weg die naar boven loopt, naar het kasteel van Blier (rue Croix Henquin). Blier: 1 logement in de hoeve – 1 kampeerterrein – 2 restaurants Blier zou afgeleid zijn van “blatarium”= korenland. De kasteelhoeve werd opgetrokken in de 17de eeuw en werd fors uitgebreid in de 19de en de 20ste eeuw. Ze was de zetel van een heerlijkheid die, onder het ancien régime, afhing van Durbuy. Vandaag is het kasteel verbouwd tot vakantieverblijfplaats, maar de hoeve wordt nog steeds uitgebaat door een landbouwer. Na de hoeve kiest u bij de Y-vormige wegsplitsing de weg naar rechts. Opgelet, bij vochtig weer is de weg zeer modderig! Dan volgt u een weg ingebed tussen de weiden. Na pakweg 500 m buigt de weg naar links af. De wandeling gaat verder door de weide om terug het vertrekpunt te bereiken.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop