La Fange (Erezée)

Erezée

IMG_18262_6IMG_18262_3LA FANGE (Commune EREZEE)LA FANGE (Commune EREZEE)LA FANGE (Commune EREZEE)LA FANGE (Commune EREZEE)LA FANGE (Commune EREZEE)LA FANGE (Commune EREZEE)

Beschrijving

Startpunt: plein Troquet in Soy - markering: groene rechthoek - 8 km - N° 15 SOY, hoogte: 316 m, zou zijn oorsprong kunnen ontlenen aan het woord "sodai" wat "moeras" betekent. De Ry del Val-kapel dateert uit de 1e helft van de 19e eeuw. Het is in kalksteenpuin en is gewijd aan Onze Lieve Vrouw van Lourdes. Draai je rug naar het vertrekbord voor "BALADES PEDESTRES COMMUNE D'EREZEE N ° 16 en N ° 15", ga de rue Ris del Val in en neem de eerste straat links (= volg de pre-RAVeL vanuit de rue de Wéris en de rue du Ris del Val nemen). Volg de RAVEL, richting Ny. Voeg je bij de Soy-Ny-weg: let op de aanwezigheid (aan de rechterkant) van een houten kruis. Steek over en ga rechtdoor. Na enkele meters ontdek je de depressie van de Famenne (met het militaire kamp Marche-en-Famenne). Vervolg de RAVeL-route tot aan de weg Ny - Mélines. Volg deze weg aan de linkerkant, voeg in op de Soy-Hotton-weg om het kruispunt van 1.517th Rgt Paras Airborne te bereiken. Hier is een gedebksteen opgericht ter nagedachtenis aan 14 Amerikaanse parachutisten die stierven tijdens de gevechten van 23, 24, 25 en 26 december 1944 tegen Duitse troepen in de regio Soy-Hotton-Lamorménil. Steek over en neem de richting van Mélines. Op deze weg herinnert een andere steen eraan dat op 3 januari 1945, de dag van het Amerikaanse tegenoffensief in de Ardennen, 5 Amerikaanse tankers en verschillende infanteristen omkwamen op een mijn. Vervolg over de asfaltweg tussen loofbossen, in het voorjaar bezaaid met mooie bosanemonen. Let tijdens de afdaling op de aanwezigheid van enkele kersenbomen (wilde kersenbomen). Beneden stroomt de Lisbelle beek in een mooie groene vallei. MELINES zou een naam van Keltische oorsprong zijn die een woning in de bergen aanduidt. Een gedenksteen werd daar opgericht ter nagedachtenis aan 200 jonge Amerikanen die stierven tijdens de Slag om Roumière. Op de achterkant een portret in steen gegraveerd van korporaal John E. Shields (Ripley, N.Y. USA), Amerikaanse held die stierf in het dorp Mélines op 21 december 1944. Zijn graf is langs de kant van de weg, iets hoger.Bij de t-splitsing naar rechts en neem rue du Moulin. Volgende t-splitsing naar links (richting camping Moulin). Steek de stroom over. Het pad gaat terug het bos in. Let aan de linkerkant op het Biette-kruis (opgericht ter nagedachtenis aan een zekere Jacques Isidore Biette de Soy - ongedateerd). We zijn op een plaats genaamd "La Forêt". Verderop, aan de rechterkant, na het passeren van een afgelegen chalet, ziet u enkele prachtige voorbeelden van oude eiken en oude beuken. We komen aan de rand van het dorp Wy. Aan het einde van een smal pad omzoomd door heggen, T -splitsing naar links. Het pad gaat dan steil omhoog richting Soy en is gemarkeerd met een paar stenen kruisen. Deze stenen kruisen die landweggetjes of wegen, of die te vinden zijn in het midden van het bos of in een dorp worden "crosses of occis" genoemd. Ze worden opgericht op de plek waar een plotselinge, gewelddadige of natuurlijke dood plaatsvond. De meest voorkomende hebben betrekking op sterfgevallen door een ongeval: een boer die onder zijn kar wordt verpletterd, een man verdronken in de rivier of zelfs een wandelaar die door de bliksem wordt getroffen. Ga rechtdoor op het kruispunt naar boven: u ontdekt de uitlopers van de Ardennen en de klokkentoren van de kapel Saint-Roch. Voor een Christus aan het kruis (aan de linkerkant) leidt een mooi steegje naar de kapel Saint-Roch. Er wordt gezegd dat in het jaar 1600 een einde kwam aan een verschrikkelijke pestepidemie dankzij de toewijding van de inwoners van Soy aan Saint-Roch. Na dit wonder werd in 1606 ter ere van hem een kapel gebouwd op de plaats van de oude begraafplaats van de pestslachtoffers. De huidige kapel dateert uit 1896 maar heeft een zeer mooi beeld van de 17e-eeuwse heilige uit de oorspronkelijke kapel behouden. Als dit nog steeds bestaat, werd het vervangen door een ander, op 100 meter afstand, gebouwd in Mosaanse stijl. Het park rond de kapel is het werk van gevangenen uit de Tweede Wereldoorlog uit het dorp Soy tijdens verkenningen in Saint-Roch. Vanuit deze kapel ontdekken we een uitgestrekt panorama richting de Famenne-depressie, de Isbelle en de Ourthe-valleien. Hoogte: 374m. Blijf rechtdoor gaan. Prachtig panorama richting het dorp. Onderweg naar beneden zicht op de achtergevel van het kasteel, de kerk en het dorp. T juist. Prachtig uitzicht richting Condroz en Famenne. Asfaltweg aan de linkerkant. De deels beschermde boerderij is opgetrokken in baksteen en blauwe hardsteen op een 18e-eeuwse sokkel, maar het lijkt erop dat de oorsprong van het kasteel teruggaat tot de 12e eeuw. Steek de weg Erezée-Hotton over en neem de straat Ris del Val om het startpunt te bereiken. Hier vindt elk jaar in juli het oogstfeest plaats.

Deze wandeling maakt deel uit van de Erezée-Manhay -wandelkaart verkrijgbaar in onze onthaalkantoren of online te bestellen op https://www.coeurdelardenne.be/shop