Laléris (Erezée)

Erezée

LALERIS (Commune EREZEE)LALERIS (Commune EREZEE)LALERIS (Commune EREZEE)

Beschrijving

Ga op het Capitaine Garnir-plein de trap af, naast het vertrekbord voor de wandeling. Met uw rug naar de trap ga je naar rechts, rechtdoor tot aan het 1e kruispunt. Sla rechtsaf richting school. Neem de weg naar rechts om naar Hazeilles te gaan. Eerste kruispunt: rechtdoor. Ga naar Hazeilles. 2e kruising: rechtdoor. T-splitsing naar links. Een kleine omweg naar rechts brengt u een gigantisch hulzenbos waar de hulststruiken de afmeting hebben van grote bomen. Het hulzenbos van Hazeilles, een uniek voorbeeld in België en in Europa, telt bomen die twee- à driehonderd jaar oud zijn. De site staat sinds 1992 op de monumentenlijst. Het is afgesloten en niet toegankelijk voor bezoekers, maar is wel zichtbaar vanaf de weg. HAZEILLES : komt van "ha, hat" = hoogte en van "seilles", "silva" = het bos en zou dus "beboste top" betekenen. Een mooie weg met lindebomen doorkruist het dorp. Neem de weg naar rechts die richting Amonines gaat. Let in de levende heggen op de overvloed aan hulst temidden van essen, hazelnoten en vlierbessen. Aan de rechterkant panorama richting het platteland, de bossen en het dorp Amonines. Bij de Y-splitsing naar links. Een bank nodigt u uit om te genieten van de schoonheid van een landelijk landschap. In de zomer is het pad omzoomd met vele wilde bloemen: korenbloem, klaverblad, wilgenroosje, kamille, schermbloemigen, ... Sla aan de rand van het bos rechtsaf naar de Croix des Grandes Places en ga links. Loop langs het jachtslot en als je bij de Y-splitsing aankomt, sla je linksaf en ga je verder om de Croix Sainte Jehenne te bereiken, het hoogste punt in de stad Erezée (500 m). Picknickplaats. Neem een stenen pad naar links dat afdaalt richting Sadzot. Op het kruispunt van 4 paden rechtdoor. Naaldhout, dan hardhout bezaaid met hulststruiken. Bij de T-splitsing naar links. Onderaan de afdaling neem je links een smal pad langs het sparrenbos. Het pad leidt naar een weiland dat we rechts volgen. Prachtig uitzicht op Erezée. Loop langs de stallen. Dan 1e asfaltweg links richting Erpigny. Sla linksaf wanneer de weg zich splitst in Y. Wandel door het mooie dorpje Erpigny. ERPIGNY : heeft een kasteelhoeve met kasteelkapel uit het einde van de 17e eeuw. Vanuit dit bolwerk rees in de middeleeuwen de wacht op van de roofvogels die bestemd waren voor de grote vénerie van de koninklijke- en staatsbossen, evenals de kraanvogel in het graafschap Durbuy. Neem op het plein de 2e straat rechts. Bij het volgende kruispunt ga je rechtdoor om een prachtig panorama over de vallei te ontdekken. Eerst geasfalteerd, wordt het pad met gras begroeid. Met een bankje kunt u genieten van een prachtig uitzicht over het dorp Erezée. Verder naar de asfaltweg langs de weilanden. Sla rechtsaf om terug te keren naar het startpunt.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop