Les Roches (Erezée)

Erezée

LES ROCHES (Commune EREZEE)LES ROCHES (Commune EREZEE)LES ROCHES (Commune EREZEE)LES ROCHES (Commune EREZEE)

Beschrijving

Startpunt: Plein Troquet in Soy

Soy : hoogte: 316 en zou zijn oorsprong kunnen ontlenen aan het woord "sodai" wat "moeras" betekent. De Ry del Val-kapel dateert uit de 1e helft van de 19e eeuw. Het is gemaakt van kalksteen en is opgedragen aan Onze Lieve Vrouw van Lourdes. Vertrekkend vanaf Place Troquet, voeg je in op de hoofdweg Soy-Hotton. Steek over en neem de tegenoverliggende richting Wy. Loop langs de kasteel-boerderij en neem het 1ste pad rechts, dan het 1ste links om het bos in te gaan. Het pad gaat omhoog… stop om de kapel Saint-Roch te bewonderen. Negeer het pad dat naar rechts gaat en ga rechtdoor om af te dalen naar Wy. Volgende kruising: rechtdoor. Let op enkele mooie exemplaren van hulst. Het pad, steil, klimt lichtjes en komt uit op de asfaltweg. Hoogte: 325m. Ga naar links en volg de weg die slingert tussen weilanden en gewassen. Volgende kruising: rechtdoor op een kleine onverharde weg. Mooi uitzicht richting Blier. Aan de rechterkant: mooie Ardeense stenen boerderij en een kleine kapel die bekend staat als de Trépassés. Sla linksaf voordat u op de weg komt. Verderop neem je de weg naar rechts en ga je links een sparrenbos in. Panoramisch zicht op de bossen van Amonines, Hazeilles en Erezée. Op het veld aan uw rechterkant bloeien in het voorjaar bosbessen, geurloze matricaria en klaprozen. Neem de weg en sla rechtsaf tot je bij een kruispunt komt waar een Calvarieberg tegenover een bakstenen kapel staat (gewijd aan Onze Lieve Vrouw van Lourdes). Bank en picknicktafel. Ga de kapel voorbij en rechtdoor een bos van loofbomen in waar een paar puddingrotsen verspreid liggen. Ga naar beneden richting de N807 Erezée-Soy, volg de weg naar rechts en steek enkele meters lager over : pas op, gevaarlijke bocht! en ga links het bos in. Een monument van puddingsteen, opgericht ter nagedachtenis aan leden van het Geheime Leger die op 9 september 1944 in militaire dienst zijn omgekomen.Ga het bos in, neem de N841, steek over en ga naar links. Neem een met gras begroeid pad naar rechts dat afdaalt naar de Aisne-vallei en aansluit op de N806 tegenover de Molen Hesbois: 6 eeuwen oud, deze molen was nog in bedrijf begin jaren 90. Ga rechtsaf om een lus te maken van ongeveer 2 km. Neem dan snel een smal pad naar links tussen de weg en de beek en omzoomd door as- en elzenbomen. Het pad brengt u naar de ijskelder van Fisenne: deze werd rond 1910 gebouwd door de zuivelfabriek van Soy. De isolatie werd behouden dankzij 3 opeenvolgende deuren en 80 cm dik zaagsel. Het werd gebouwd vlakbij de molen waar in de winter ijsblokjes werden gehaald. In de zomer bewaarde de zuivelfabriek de melk en room daar om ze te koelen. Blijf rechtdoor gaan. Het pad is op sommige plaatsen erg nat en drassig. Neem de loopbrug aan de linkerkant om het beekje over te steken en loop rechtdoor op het pad dat langs het weiland loopt. Ga over de 2e loopbrug en het bos in. Neem de eerste straat links. U bevindt zich op dit punt op de GR en op een gedeelte van wandeling nr. 5 komende van Erezée (zie het voor opmerkingen van "Langs de Aisne ..." tot "Afdalen tussen grote eiken"). T-splitsing naar links en volgende T naar rechts (merk op dat je aan de linkerkant een mooi stenen huis passeert met het jaar 1744 boven de deur). Vervolg het pad tussen heggen, steek de Aisne over op de "Passerelle du Brigadier" en neem de weg bij de T-splitsing naar rechts, richting limonadefabriek. "Le Val d'Aisne" was een van de laatste bronnen die nog in de provincie werd geëxploiteerd en werd sinds 1930 door de staat erkend (de limonadefabriek is momenteel gesloten).Betreed de binnenplaats van de fabriek en volg de verhoging (helemaal rechts). Hoogte: 260 m. Ga het pad op dat wordt omzoomd door heggen. Prachtig uitzicht op het dorp Fisenne. Neem het stenige pad naar rechts en, na een aanplant van decoratieve bomen (kerstbomen en blauwe bomen) sla linksaf, voeg in op de N841 Barvaux-Erezée, ga rechtdoor richting Soy. Verderop, voor u, verschijnt het dorp Soy. Let op: neem een pad links in de weilanden! Mooie aanplant van espenpopulieren. Neem een rechte lijn in de velden met uitzicht op het kasteel van Fisenne naar de RAVeL (toegang tot de RAVeL kan door een variant: in plaats van links af te slaan) , vervolg de asfaltweg richting Soy en sla linksaf op een gemakkelijker landbouwpad om bij de RAVeL te komen). Voor beide opties volgt u de RAVeL aan de rechterkant en bereikt u Place Troquet, uw startpunt.

Deze wandeling maakt deel uit van de Erezée-Manhay -wandelkaart verkrijgbaar in onze onthaalkantoren of online te bestellen op https://www.coeurdelardenne.be/shop