Li Peûre (Erezée)

Erezée

BD_2376BD_2379BD_2382LI PEURE (Mormont - Commune EREZEE)LI PEURE (Mormont - Commune EREZEE)LI PEURE (Mormont - Commune EREZEE)LI PEURE (Mormont - Commune EREZEE)LI PEURE (Mormont - Commune EREZEE)

Beschrijving

Startpunt: bord naast de kerk van Mormont - markering: rode rechthoek op witte achtergrond - km 9,5 – N° 11 Let op : deze wandeling vereist het gebruik van een paar laarzen omdat een deel van het circuit drassig is. MORMONT : De place du Batty is een mooie en uitgestrekte esplanade, met een drinkbak en een fontein uit de 19e eeuw, en omgeven door prachtige boerderijen en huizen uit dezelfde periode in zandsteen en blauwe steen. Op het plein staat de kerk van Saint-Michel (1834) van klassieke traditie in dezelfde materialen Ga richting het monument en neem de rue Haute. Y -splitsing naar links (richting Clerheid niet volgen). 2e Y -splitsing naar links. Onderaan de afdaling nodigt een bank u uit om te genieten van het uitzicht op het platteland, vergezeld van het geruis van de Ri du Bois die samenkomt met de Mayeni-stroom. Y – splitsing naar links. De weg slingert mooi tussen weilanden op weg naar boven. Aan de linkerkant, voorbij de weg Bomal-Grandmenil, strekt zich het bosmassief "Hé de Mayeni" (Mayeni = Menil in Wallonië) uit. De asfaltweg wordt verlengd met een onverharde weg die smaller wordt voordat hij het bos ingaat. Het pad wordt dan omzoomd door heggen. We gaan dan omhoog in een gemengd bos. Het pad stijgt serieus en de klim gaat verder naar het jachtslot (hoogte 460m). Bij het paviljoen, prachtig panorama op de vallei, de Hé de Mayeni, de bossen van Harre en het dorp Villers-Sainte-Gertrude. De site is opmerkelijk en erg rustig: het is de top van de promenade. Ongeveer 200 m na het paviljoen aan de rechterkant. Dan Y aan de linkerkant. We doorkruisen sparrenbossen. Bij het verlaten van het bos ontdekken we Clerheid (en Oster op de hoogten). U bereikt het eerste huizen van Clerheid en neemt de 3de straat rechts, op het kruispunt. Daarna neemt u weg rechts, in de richting van Mormont. Na de bocht, negeer de eerste weg naar rechtsga voorbij het huis. Rechtdoor zonder rekening te houden met het volgende pas rechts en het doodlopende weggetje verderop aan de linkerkant Bij de volgende Y splitising neemt u links de geasfalteerde weg die wordt omzoomd door heggen en weilanden. Bij de eerste kruising (einde asfaltweg) : rechts (onverharde weg), dan Y -splitsing naar rechts. Hardhout en grove dennen, en verder sparren. Aan de linkerkant aanplanting. Het pad loopt dan tussen weilanden, rechts gevolgd door sparren- en douglassparrenplantages. Mooi uitzicht richting de Aisne-vallei, de bossen van Mossaire en daarachter de bossen van Harre. Neem de weg naar rechts die naar het dorp Mormont gaat. Tijdens de afdaling is het uitzicht fantastisch richting het dorp en richting de gehuchten Hoursinne (aan de rechterkant). Terug naar de kerk van Mormont.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop