Napoléon (Manhay)

Manhay

IMG_E0972 (Copier)NAPOLEON (Commune MANHAY)NAPOLEON (Commune MANHAY)

Beschrijving

Voorbij het laatste huis van de rue de la Jonction, kiest u de asfaltweg naar rechts die tussen de weiden loopt. Mooi uitzicht op het dorp en de bossen in de richting van Oster. Bij het eerste kruispunt gaat u naar links, bij het volgende loopt u rechtdoor. De verharde weg dringt binnen in een sparrenbos. U loopt steeds rechtdoor tot aan de Aisne. U steekt de beek over en loopt verder rechtdoor tot aan een kruispunt. U gaat naar links. De klim wordt steviger en de weg is niet makkelijk begaanbaar omwille van talrijke steenhopen, boomwortels en wagensporen. U laat de weg naar rechts voor wat hij is. Bij de volgende Y-splitsing gaat u naar rechts. Lange open plek herbeplant met jonge sparren. In de herfst vindt men in dit bos talrijke paddestoelen (eekhoorntjesbrood en andere boleten)… Verder wordt het bos gemengd: rechts, hoge sparren, links een mooi beukenbos. De weg is vrij slijkerig. De Aisne heeft hier haar bron (venengebied). Langzamerhand wordt de weg breder en loopt door prachtige, gemengde bossen. U gaat nu naar de asfaltroute die van Larmormenil komt en draait links in. Deze mooie route met weinig verkeer is afgezoomd met loofbossen. 800 m verder merkt u aan uw rechterkant een gedenksteen opgetrokken in 1996 ter herinnering aan 4 Canadese soldaten van wie het vliegtuig op deze plaats neerstortte in de nacht van 20 op 21 maart 1945. Wat verder rechts loopt de langlaufskipiste van Samrée. Nu moet u de N 89 schuin naar rechts oversteken om enkele meters verder de “chemin Napoléon” te bereiken die naar links buigt. De weg is buitengewoon vochtig. De plaatsnamen, “Fagne du vigneron”, “Fagne de Chabrehez”, “Fagne de la Goutte” wijzen inderdaad op een veengebied. Na het oversteken van een asfaltroute (die naar een privé-erf leidt), wordt de weg weer goed begaanbaar en passeert men een ambachtszone. Bij het verlaten van het bos, mooi weids uitzicht op Chabrehez en de Tailles. U kiest links de asfaltroute die naar de N 89 leidt, u steekt de weg over en loopt enkele meters naar links langs de N 89 alvorens rechts een aardeweg in te gaan die in het bos binnendringt (GR AE Noord). Mooi beukenbos. Het pad wordt snel nat, een loopplank maakt het gemakkelijker om de Fagne du Pouhon over te steken. U steekt de Aisne over en loopt rechtdoor naar boven. U gaat nu naar de asfaltroute, steekt ze over en kiest recht voor u een aardeweg die naar links buigt (na pakweg 10 minuten). Deze mooie weg slingert tussen hoogstammen van loofbomen: lijsterbessenbomen, eiken, abelen,… Bij het volgende kruispunt loopt u rechtdoor naar het dorp van Odeigne, uw vertrekpunt.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop