Plinmont (Erezée)

Erezée

BD_2591PLINMONT (Commune EREZEE)

Beschrijving

Uittreksel van de IGN kaart met 28 wandelingen in de gemeentes Erezée en Manhay te koop : http://marando.be/catalog/index/view/id/165/lang/nl Wandeling “Plinmont” – 5,6 km – bewegwijzering: gele ruit op witte achtergrond. Vertrekpunt: Kruispunt van Grande Hoursinne – picknickplek en bord met wandelingen HOURSINNE betekent “bron die afdaalt uit een bos of van een top”. Dit charmante dorpje is bekend voor zijn kerselaars. De grot die vlakbij het vertrekpunt ligt is gewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes en draagt een bedankplaat voor de bescherming van het dorp tijdens Wereldoorlog II. De wandeling vangt aan op het kruispunt. U loopt de geasfalteerde weg naar beneden totat de grot OLV van Lourdes en neemt de weg links. Op het einde van de asfaltweg, kiest u de stijgende weg naar links, eerst tussen de weiden en verder tussen een bos met links een bestand van sparren en rechts loofbomen (berken, eiken, haagbeuken). Noteer eveneens de talrijke hulststruiken. U bevindt zich nu op de plek “Hé de Mayeni” (Mayeni betekent Grandmenil). U passeert aan uw rechterkant een open plek afgezet met beuken en bezaaid met gewas voor het voederen van het wild (rapenteelt). Bij de volgende Y-splitising gaat u de weg naar links in. U doorloopt een bos met een mengeling van loofbomen en hulst. Wat hogerop komt u opnieuw op een open plek terecht waar u kan genieten van een schitterend uitzicht op de vallei en de bossen van Fastréval Fastréval was destijds een indrukwekkende vesting in de vallei van de Amante. Het kasteel lag in het midden van de helling op de linkerflank van de vallei, net bij de inkom van het dorp dat zich tot Resnal uitstrekte op de hoogvlakte. In de lente van 1594, toen België onder Spaanse bezetting was, viel het leger van Mauritius van Nassau het land binnen en kwam voor de poort van de Ardennen te staan. De aanval van de Hollandse soldaten tegen Fastréval was meedogenloos. Pas toen alles volledig vernield was verlieten ze de plaats. Fastréval werd volledig met de grond gelijkgemaakt. Alleen de naam van het dorp bleef bestaan… Aan uw rechterzijde ziet u in de verte Erpigny, Sadzot en Clerheid. De weg klimt een honderdtal meter tussen de sparren. Aan het kruispunt slaat u af naar rechts tussen de berken. Bij de aanwijzing “alt. 460 m” kiest u de weg naar rechts door een open plek. Bij de Y-splitsing gaat u naar rechts: de weg slingert door een oud dennenbos, wordt stilaan vlakker en dringt binnen in een prachtig beukenbos. U verlaat de weg die naar rechts draait en geniet van het mooie beukenbos. Opgelet: 50 meter verder moet u links afslaan (de weggetjes verdwijnen onder het bladerentapijt) en 100 meter verder dient u bij de T-splitsing naar links te nemen. U komt nu in een sparrenbos, u steekt een brandgang over een loopt recht door een jong naaldbos. Bij het afdalen bemerkt u de hoogvlakte van Tohogne (met de antenne voor de mobilofoon), de grens van de Condroz en de drie rookkolommen van de kerncentrale van Tihange! Bij de volgende kruisweg loopt u rechtdoor (jachtpaviljoen op uw linkerzijde). Iets lager ontdekt u rechts een open zicht op de venen. U daalt verder af naar de asfaltroute die naar het dorp leidt: mooi uitzicht op het dorp, de omringende bossen en de weiden van de hoogvlakte van Villers-Sainte-Gertrude. U keert terug naar het kruispunt van vertrek.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop