Refuge (Erezée)

Erezée

REFUGE (Fanzel Commune EREZEE)REFUGE (Fanzel Commune EREZEE)REFUGE (Fanzel Commune EREZEE)REFUGE (Fanzel Commune EREZEE)REFUGE (Fanzel Commune EREZEE)REFUGE (Fanzel Commune EREZEE)REFUGE (Fanzel Commune EREZEE)REFUGE (Fanzel Commune EREZEE)REFUGE (Fanzel Commune EREZEE)REFUGE (Fanzel Commune EREZEE)

Beschrijving

Startpunt : rue des Affruts à Fanzel - markering : witte rechthoek op groene achtergrond- 7,6 km - N°13 Laat de molenbrug achter u, steek het kruispunt rechtdoor over, rue des Affruts die richting de bossen van Wéris gaat. Na het passeren van de eerste huizen wordt de weg begrensd door een haag van beuken. Negeer de onverharde weg rechtdoor en vervolg het asfalt. Aan de linkerkant is een kapel uit puin (eind 19e eeuw) gewijd aan ND de Lourdes. Het dak wordt bekroond door een smeedijzeren kruis. Loop omhoog tussen de weilanden. Aan het einde van de asfaltweg mooi uitzicht richting Fanzel, Mormont, Hoursinne (aan de linkerkant), de bossen van Estinale en Sawheu (aan de rechterkant). Recht door. Gemengd bos van eiken, grove dennen, beuken en sparren. Y -splitsing naar links. Net voor de kruising passeren we van de gemeente Erezée naar die van Durbuy. Op het kruispunt naar rechts. We zijn op de GR 57 en bereiken het kruispunt van de "Refuge du brocard". Neem bij de Y -splitsing naar rechts. Volgende Y-splitsing naar rechts. Na ongeveer 1 km worden midden in het hardhouten bos grote blokken pudding gespot. De aanwezigheid van deze blokken herinnert ons eraan dat we de dorpen Wéris en Pas Bayard domineren, waar we hunebedden en menhirs vinden die in dezelfde rots zijn uitgehouwen. Voor u strekt zich de megalithische uitlijning van Wéris uit. 500 m verder kruispunt naar links (voor u laat u het pad dat afdaalt naar Pas Bayard liggen). Een paar meter verder, rechtdoor. Negeer een pad aan de rechterkant. Volgende Y- splitsing naar rechts. Prachtig panorama van de andere kant van de Aisne met Oster en het Bois de Nalogne. Daal af richting Eveux, langs een jonge plantage van douglassparren en sparren aan de rechterkant. Y-splitsing naar links : de afdaling, aanvankelijk zacht, wordt steiler. Hardhout. Aan de linkerkant ontbost en hardhout (eiken en berken) aan de rechterkant. Steile afdaling. Het pad wordt modderig. Steek de stroom over. Voeg in op een pad dat van rechts komt en ga rechtdoor. Afdaling. Naar rechts. Daal af naar de "Warihai weiden". Weg naar links. Sla in de bocht linksaf om het bos in te gaan. Veel puddingblokken. Bovenaan het pad prachtig panorama richting Fanzel en de omgeving. Veel brem. Sluit je aan bij een asfaltpad. Rechts richting Eveux. EVEUX: Let op links (nr. 6) een prachtig driecellig vakwerkhuis; op n ° 4, aan de rechterkant, een mooie stenen en vakwerkboerderij (gevel) met kuifdak; aan de linkerkant, een voormalige bakkerij en vakwerkbijgebouw onder het dak van Cherbins. Aan de rand van de beek staat een oude molen uit de 2de helft van de 19de eeuw in zandsteenpuin en blauwe steen (ijzeren wiel aan de achterkant). Neem de weg naar links om bij Fanzel te komen. Zodra u het dorp binnenrijdt, ziet u rechts op de achtergrond de kasteelhoeve en de kerk. Terug naar het startpunt.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop