Sansinri (Erezée)

Erezée

1 et 3 Plaque commémorative pavillon de chasses1 Sansinri passerelles1 et 3Pavillon de chasse avec plaque commémorative1 Croix Ste Jehenne et autelSansinri.jpgSANSINRI (Commune de EREZEE)SANSINRI (Commune de EREZEE)SANSINRI (Commune de EREZEE)SANSINRI (Commune de EREZEE)SANSINRI (Commune de EREZEE)SANSINRI (Commune de EREZEE)SANSINRI (Commune de EREZEE)SANSINRI (Commune de EREZEE)

Beschrijving

Parkeer bij het bord langs de wandeling, niet ver van de Toeristische Tramway Aisne. De Aisne Deze Tramway (TTA) is een waar museum ter nagedachtenis aan de Société Nationale des Chemins de Fer Vicinaux in ons land. De route loopt over de oude lijn van Manhay-Melreux, en meer bepaald op het traject Pont d'Erezée-Amonines-Dochamps-Lamormenil. We zijn op een plaats genaamd Forge à la Plez, wat ons eraan herinnert dat de metallurgische industrie bloeide in de Aisne-vallei tijdens de 15e, 16e eeuw en tot het einde van de 17e eeuw. Deze plaats was in feite bevoorrecht door zijn rivieren (de Lue en de Aisne). De eerste vermelding van een smederij daar dateert uit 1602. Aplé is een toponiem met verschillende betekenissen die hier een pakhuis aan de oever van de rivier zou kunnen aanduiden. In de regio waren dergelijke pakhuizen bedoeld voor de ladingen hout en ijzer die over de rivier kwamen. Ga richting het kruispunt en neem net ervoor een smal stenen pad aan de rechterkant. Steek de doorwaadbare plaats over of neem de loopbruggen. We lopen het Bois du Pays binnen: een uitgestrekt bosgebied van 1400 ha in één stuk op Amonines, Grandmenil en Erezée, parallel aan de loop van de Aisne en dat eindigt in de buurt van de weg Luik-Houffalize. Tegen het einde van de 17e eeuw werd dit grote bos geëxploiteerd door de familie van Ursel, maar de naburige gemeenten konden er het vee laten grazen en hun brandhout en hout voor de bouw halen. Na een proefperiode van 30 jaar werd het bos vervolgens gedeeld tussen de familie Ursel en de naburige gemeenten. Neem het pad rechtdoor. Bij de Y-splitsing rechts. Het pad klimt, omzoomd door lariksen (aan de linkerkant). Bij de Y-splitsing weer naar rechts. We klimmen in een sparrenbos, afgewisseld met loofbomen. Picknickplaats. Hogerop passeren we een klein jachthuis. Y-splitsing naar links. Ga het pad ongeveer 1,5 km op tussen de sparren. De klim wordt wat rustiger. Y-splitsing weer naar links. Na een jong sparrenbos neemt u de volgende splitsing naar links en gaat u via een lange rechte lijn richting de Croix Sainte Jehenne. La Croix Ste Jehenne is het hoogste punt in de gemeente Erezée (500m) en het afbakeningspunt van de drie voormalige gemeenten Grandmenil, Amonines en Erezée. Picknickplaats. Sla rechtsaf en ga naar Sadzot. Pas op : op het kruispunt van 4 paden neem het pad aan de linkerkant dat omhoog gaat. Volgende Y-slpitsing rechtdoor. T-splising naar rechts. We dalen zachtjes af tussen eiken, berken, beuken en haagbeuken. Y-splitsing aan de linkerkant. Jachthuis aan de rechterkant. Ga recht naar beneden. T-splitsing naar links. Ga een steil pad af. Loop door Sansinri en sla rechtsaf. La Croix Jadot is aan de linkerkant. Jadot, voormalig eigenaar van het bos, initiatiefnemer van de aanleg van het natuurreservaat Bois du Pays. Terug naar het startpunt.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop