Sous-le-Bois (Erezée)

Erezée

IMG_18242_1SOUS LE BOIS (Commune EREZEE)SOUS LE BOIS (Commune EREZEE)SOUS LE BOIS (Commune EREZEE)

Beschrijving

Wandeling “Sous le Bois” – 8,2 km – bewegwijzering: rode ruit Vertrekpunt: de gietijzeren pomp aan de rue des Combattants te Erezée. Erezée, mooi gelegen op een heuvelrug boven de Aisne en de Estinale, is in het centrum van een bosrijke en landelijke streek. Erezée is afgeleid van “Eres”, een Romaanse vorm voor “heid”. Voor haar watervoorraad deed de gemeente uitsluitend beroep op het uitgraven van putten. De niet langer gebruikte kalkstenen drinkbakken werden verzameld en rond het kerkplein geplaatst. De gietijzeren pomp met vegetale versiering, van waaruit de wandeling vertrekt, dagtekent uit de tweede helft van de 19de eeuw. De kerk van Erezée is een neoklassiek gebouw uit 1630, opgetrokken in zandsteen. Op het plein "Capitaine Garnir, gaat u de trap af die zich naast het vertrekbord van de wandeling bevindt. Met uw rug naar de trapen gaat u linksaf en volgt de hoofdstraat tot beneden in het dorp. Tegenover de brandweerkazerne en meteen nà de dierenarts, neemt u een kleine ingebedde weg die in het Bois de Nalogne binnendringt. Wat verderop is de weg aan de linkerkant afgezet met hazelnotenstruiken en haagbeuken en aan de rechterkant met sparren. Verderop belandt u in een sparrenbos en volgt u voor een tijdje de GR 57 Luik-Houffalize-Gouvy. Bij de Y-spliting slaat u rechts af. U volgt de Aisne langs een weg afgezet met haagbeuk, beuken en eiken. In vroegere tijden nestelde zich hier een gehucht dat de mooie naam droeg van Sous le Bois.De weg loopt opnieuw naar boven en steekt uit boven de Aisne. Let gedurende de hele wandeling op de talrijke, soms wel indrukwekkende rotsvormingen in puddingsteen, kenmerkend voor de streek. Uit deze steen werden de dolmens en menhirs van Wéris gehouwen. Nadat u op uw linkerkant een oud dennenbos (pessière) bent voorbijgegaan, neemt bij het volgend kruispunt naar links. Opgelet, de weg is niet al te duidelijk zichtbaar. U daalt af midden de grote eiken. Bij de T-spliting neemt u naar rechts. Eens bovenaan, kiest u bij de Y-splitsing de weg links. Loofbomenbos. U komt op een mooie weg afgeboord met hazelaarstruiken, elzen, eiken… Bij het volgende kruispunt slaat u naar links af (als u rechtdoor loopt komt u in Oster terecht). U doorkruist een mooi eikenbos, overwoekerd met varens en braamstruiken. U daalt terug af naar de Aisne en naar het dorp Eveux. Vooraleer de brug te bereiken, dient u de weg rechts in te slaan die naar boven loopt. Halfweg op de helling: mooi uitzicht op Fanzel et in de verte op de bossen van Harre. U bevindt zich dan op 260 m. Verder loopt u door het sparrenbos tot u de hoogte van 360 m hebt bereikt. Bij de Y-spliting slaat u af naar rechts. U loopt door de weiden van waaruit u een schitterend weids uitzicht ontdekt op de vallei van de Estinale, op de bossen van Baudrissart en in de verte op Grandménil. Bij de T-spliting slaat u naar rechts af. OSTER: De naam van het dorp zou kunnen worden vertaald door “oosten”. Toch is zijn origine waarschijnlijk terug te vinden in O= “in illo” (latijn) en –ster, van kreupelhout gezuiverd land. Na de eerste huizen kiest u een kleine weg naar rechts om de asfaltweg te bereiken. U slaat bij de eerste T-spliting naar links af. Bij de volgende T-splitsing kiest u de weg rechts en onmiddellijk nog eens rechts. De weg slingert eerst door beukenhagen, dringt binnen in het bos en loopt verder naar beneden langs een hoofdweg (u laat de wegen op uw rechterkant voor wat ze zijn) te midden van een dennenbos gevolgd door een bos met loofbomen. Nadat u een open plek hebt bereikt die opnieuw werd aangeplant met beuken, neemt u bij het kruispunt de weg naar links, u klimt door een gemengd bos, loopt even langs een weide en bereikt zo de asfaltweg. Mooi zicht naar links op Baudrissart en Clerheid. Bij de Y-splitsing kiest u de weg naar rechts die naar het voetbalveld en sportcentrum afdaalt. U volgt de weg naar rechts die u terugleidt naar het centrum van Erezée.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop