Tour de Monchenoule (Manhay)

Manhay

TOUR DE MONCHENOULLE (Commune de MANHAY)TOUR DE MONCHENOULLE (Commune de MANHAY)TOUR DE MONCHENOULLE (Commune de MANHAY)TOUR DE MONCHENOULLE (Commune de MANHAY)TOUR DE MONCHENOULLE (Commune de MANHAY)TOUR DE MONCHENOULLE (Commune de MANHAY)TOUR DE MONCHENOULLE (Commune de MANHAY)TOUR DE MONCHENOULLE (Commune de MANHAY)TOUR DE MONCHENOULLE (Commune de MANHAY)TOUR DE MONCHENOULLE (Commune de MANHAY)

Beschrijving

CHENE-AL’PIERRE: 1 bank – 1 fietsenhandelaar – museum l’Ecrèmeuse (ontromer), open na afspraak (086/43.34.65). De naam van het gehucht is te wijten aan het feit dat vroeger op deze plaats een eik stond dichtbij een rots (een menhir?) waartegen het dorp werd gebouwd. U kiest de weg van de Fourche en keert de rug toe naar de N30 om zachtjes tussen de weiden af te dalen naar de autoweg. U loopt dwars door het gehucht La Fourche waar, in 1998, het kleine museum van de Ecrèmeuse werd geopend. Bij het kruispunt loopt u rechtdoor. U steekt de brug over de autoweg over en daalt af tot het mooie plekje Basse Monchenoûle, dat in een kom ligt te midden van de bossen. Net voor de brede bocht vooraleer u het dorp bereikt, gaat u een aardeweg in die naar links buigt alvorens in het bos binnen te dringen. Bij de Y-splitsing slaat u rechts in. Bij de volgende Y-splitsing slaat u opnieuw de weg rechts in. Deze daalt parallel met de beek Noir Mont ( in de diepte links). Links: hoog dennenbos, rechts, weiland. U daalt af tot aan de beek, steekt ze over en klimt recht voor u uit tussen de sparren. U loopt verder rechtdoor tot aan het kruispunt waar u de bronnen treft, de zijwegen zijn allen privé. U passeert achtereenvolgens tussen de sparren, de grove dennen, open plekken van loofbomen opnieuw aangeplant met jonge sparren, beuken en eiken. Aan het kruispunt kiest u de weg uiterst rechts (de weg die naar links buigt loopt door de weiden en het gehucht Picheu), een gemeentelijke weg (het verbod geldt alleen voor de zijwegen die privé zijn). Het is een brede verharde, maar vrij vochtige weg die naar de bossen van Grand Mont leidt. U blijft deze weg volgen tot aan het kruispunt (nagenoeg het hoogste punt) van waaruit u een jachtpaviljoen ontdekt. U gaat naar rechts. Aan de top, gigantische open plek opnieuw beplant met jonge sparren. Mooi weids uitzicht op Basse Monchenoûle en omgeving. U daalt terug af naar het gehucht Haute Monchenoûle en bereikt opnieuw de asfaltroute. Bij de T-splitsing gaat u naar rechts. U loopt door het dorp en na het laatste pand kiest u bij de Y-splitsing de weg naar links. U volgt de route gedurende pakweg 500 m. Verharde weg aan uw linkerkant. U loopt verder rechtdoor en dringt binnen in het bos recht voor u tot u aan een brede afvoerweg komt. U gaat eerst naar links en dan naar rechts. Bij de autoweg gekomen kiest u de weg naar links. U passeert nu onder de autoweg. Bij het 1ste kruispunt gaat u naar rechts. U steekt de beek Gotale over. Let langs de weg op enkele mooie essen en uitzonderlijke beuken (verschillende stammen zijn aan de basis samengegroeid). De weg begint terug te stijgen, vergeet niet op uw linkerkant de mooie hoeve van de Gotale te bewonderen – schubvormig dak – en recht voor u, een stenen kruis boven een raam dat de datum draagt “1805”. U keert terug naar Chêne-al’Pierre en loopt verder tot aan een kruispunt waar enkele sparren een stenen kruis beschermen: u kiest de weg die naar rechts loopt om terug te keren tot uw vertrekpunt.

Deze wandeling maakt deel uit van de Erezée-Manhay -wandelkaart verkrijgbaar in onze onthaalkantoren of online te bestellen op https://www.coeurdelardenne.be/shop